חוק בתים משותפים – מה חשוב לדעת בנושא?

רוב האנשים בארץ, למרות חלומם לחיות בבית פרטי עם גינה, גרים בסופו של דבר בבית משותף. משמעות הדברים היא שכל השטחים שנמצאים מחוץ לדירות הפרטיות בבניין אלה הם שטחים משותפים. לכן, כאשר מדברים על חוק בתים משותפים ניתן לראות שהוא מתייחס למגוון רחב של נושאים, כאשר חלק מהעניין זו השאלה מה האחריות והחובה של כל דייר כלפי השטחים הציבוריים.

בדרך כלל שטחים ציבוריים בבניין משותף כוללים את המעלית, את חדר המדרגות, את הלובי, את החצר, את הגינה וגם את החניות. האחריות לתחזק את השטחים הללו מוטלת על כל בעלי הדירות והם יוכלו לבחור האם לעשות זאת בעצמם, בעזרת ועד הבית או על ידי העסקת חברה חיצונית שתהיה אחראית לעניין.

במה עוסק החוק?

בבואנו לבדוק קצת יותר לעומק במה עוסק חוק בתים משותפים אנחנו רואים שהוא מתעסק לא רק בשמירה על השטחים הציבוריים והמשותפים בבניין, אלא גם בנושאי התשלומים למיניהם. ועד הבית לרוב יהיה זה שיאסוף את התשלומים מכולם ויהווה למעשה את גזבר הבית המשותף. בנוסף, חוק בתים משותפים מתייחס גם לנושא של רעשים בבניין המשותף אשר יכולים להיות קשורים לעבודות שמבצע אחד מהשכנים אך גם לבעלי החיים שאולי מחזיקים שכנים אחרים.

חוק בתים משותפים – מה חשוב לדעת בנושא?

מעבר לכל אלה, החוק מדבר גם על האחריות לגבי היחסים בין השכנים. כלומר, יש להחליט בצורה משותפת איך משתמשים בשטחים הציבוריים בבניין ולאיזה מטרות הם נועדו, יש להציע על ניהול של עסק בבית משותף – בעד או נגד ומה זה בדיוק כולל. בנוסף, החוק מתייחס אפילו לנושאים כמו תליית דגל גאווה בבית משותף, כך שאין ספק שיש הרבה מאוד נושאים שקשורים לעניין. ניהול סכסוכים, העסקת עובדים והשקעות שונות שניתן לעשות בבית המשותף נכנסים גם הם תחת הקטגוריה של חוק בתים משותפים ולכן יש לבדוק מה אומר החוק לפני שמבצעים פעולה כלשהי.

מה עושים אם אחד מהשכנים לא מכבד את החוק?

הבניין כולו צריך להתנהל בצורה מסוימת מבחינת הרשויות, התשלומים וכדומה, אך לכל אחד מהשכנים יש גם אחריות כלפי השכנים האחרים וכלפי החוקים שעליהם הוסכם מראש. לכן נשאלת השאלה: מה עושים אם אחד מהשכנים לא שומר על הרכוש המשותף או עובר על התקנות בכל דרך אחרת? חשוב לדעת שבדרך כלל תפקידו של ועד הבית יהיה להתערב בנושא, לבדוק את הדברים לעומקם ולנסות להגיע לשלום בית.

 

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות עבור ביטוח בניין משותף בהתאמה אישית